Głowa kobiety 1926

H. KUNA

Głowa kobiety 1926

OKRES

1926 XX w.

POCHODZENIE

Polska

MATERIAŁ

powojenny odlew z brązu, czarna patyna

Głowa kobiety 1926

Sygnowana z tyłu : H. KUNA 1926 Paris

Oznaczenie : 2/6

Odlew z brązu II połowa XX w. czarna patyna

Głowa Świętej nawiązuje do słynnej rzeźby Rytm, eksponowanej przed pawilonem Czajkowskiego na Międzynarodowej Wystawie Paryskiej w 1925r.

Oryginał głowy powstał w Paryżu w 1926 roku i był wystawiany na wystawie zbiorowej TZSP w Warszawie.

Henryk Kuna jest jednym z najwybitniejszych polskich rzeźbiarzy działających w 1 połowie XX w. Około 1900 roku zamieszkał w Warszawie, gdzie rozpoczął naukę w pracowni Piusa Walońskiego, później wyjechał na studia do Krakowa, m.in. dzięki pomocy Bolesława Biegasa. W latach 1902 – 04 studiował u Konstantego Laszczki, dwukrotnie wyjeżdżał tez do Paryża. Na stałe osiadał w Warszawie w 1912 roku. Od 1921 roku należał do stowarzyszenia Rytm i był jednym z głównych reprezentantów tego ugrupowania. Wraz z Rytmem wystawiał w kraju w latach 1922 – 32 oraz na zagranicznych pokazach sztuki polskiej. W 1936 roku objął katedrę rzeźby na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. Jednocześnie pracował w Warszawie – jego pracownia mieściła się przy ul. Czackiego. Henryk Kuna debiutował w 1904 roku rzeźbą z cyklu Śmierć, pokazaną w warszawskiej Zachęcie. W Warszawie wystawiał także w salonie Garlińskiego, w Instytucie Propagandy Sztuki. Swoje rzeźby pokazywał również na wystawach w Krakowie, Sosnowcu, Łodzi, Lwowie, Poznaniu oraz za granicą – w Wiedniu, Paryżu, Wenecji, Londynie, Bukareszcie, Moskwie, Kopenhadze, Rydze, Tallinie i Brukseli. Najwcześniejsze prace Kuny powstawały pod wpływem sztuki impresjonizmu i twórczości Laszczki. Podczas pobytu w Paryżu wielkie wrażenie wywarły na nim prace Aristide Maillola. Tworzył głównie portrety, biusty portretowe, postacie symboliczne. Jest autorem projektów pomników m.in. Józefa Piłsudskiego i Adama Mickiewicza dla Wilna.

 

Wymiary:
wysokość: 33 cm
OKRES

1926 XX w.

POCHODZENIE

Polska

MATERIAŁ

powojenny odlew z brązu, czarna patyna

Kategorie: , Tag: